ViljoRafaelHeinonen Enemmän tietoa, vähemmän uskoa

Touho-Stubb ottaa jälleen kierroksia

Onhan näitä nähty: triathlonia, tikkataulua ja chattailua. Nyt vain kysymyksessä on paljon vakavampi asia, terveydenhuollon uudistus. Kun perustuslakivaliokunta on hylännyt lakiluonnoksen lain vastaisena ja tasa-arvoasiat sivuuttaen, tilanne pitäisi rauhoittaa. Ei uudistuksella, jota on valmisteltu vuosia, voi olla niin kiire, että se on saatava valmiiksi kolmessa viikossa. Sutta siitä tulee.

Mitä tekee Stubb? Hän lisää kierroksia. Itseisarvoksi on noussut nopea käsittely vielä tällä vaalikaudella. Jos vaarana on, että muuten koko hanke kaatuu, jos nyt päästä ratkaisuun, sellaisen hankkeen pitääkin kaatua. Terveydenhuollon uudistus on niin tärkeä asia, ettei sitä saa sitoa hallituskauteen, vaan huolelliseen valmisteluun.

Erityisesti ihmettelen sitä, etteivät johtavat poliitikot ole ottaneen mitenkään onkeensa sitä, että valmistelussa oleva laki täyttää perustuslain määräykset. En seuraa politiikkaa ammatikseni. Silti olen perillä siitä, että mm. perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen on jo viime vuoden aikana, ellei vielä aikaisemminkin korostanut, ettei lain valmistelussa saa syrjäyttää perustuslakia. Juuri niin siinä kuitenkin on käynyt.

Miten ihmeessä kukaan voi uskoa, että kaiken tämän jälkeen pikavauhtia syntyy uusi kelvollinen lakiesitys, joka toimii myös käytännön lakina. Jos Stubb ei itse ymmärrä laittaa jarrua päälle, pitää muiden se tehdä. Tulkoon vain sote-laista vaaliteema. Se siitä tulee, syntyi lakiesitys tai ei.

Tilanne on vain se, ettei tavallisella kansalaiselle ole juurikaan tietoa, mihin pikavauhtia valmisteltu laki johtaa, että siitä voi itse kukin ehdokas säveltää ihan mitä haluaa ja minkä arvioi kansaan uppoavan ainakin sen verran, että tulee itse valituksi. Tällaiseksi leikkikaluksi ei vakavasti otettavaa terveydenhuollon uudistusta saisi päästää. Vaikka pikalakia ei Stubbin tarjottimella yleisölle tarjottaisikaan, kyllä aiheesta puhetta piisaa. Asiantuntemus on ihan toinen asia.

Yksi vaihtoehto hankkeen jatkolle ovat kohtuullisen suuret yhteistoiminta-alueet, joihin edustajat valittaisiin vaaleilla. Kun näille alueille säädettäisiin verotusoikeus, täyttyisi siinä kansanvaltaisuuden vaatimus. Tämä ratkaisu olisi nykynimeltään maakuntamalli, joskin voi sillä joku muukin nimitys olla. Heikkoutena on, että maakunnat ovat eri kokoisia ja väestöpohjalta erilaisia, että tasapuolisuuden vuoksi maakuntien välillä tarvitaan tulojen tasausta.

Lähes samanlainen malli on edetä asiassa muuntamalla sairaanhoitopiirit yhteistoiminta-alueiksi. Kansalaisten vaikutusvallan kannalta malli olisi selkeäkin, jos kunnat valitsisivat hallintoon omat edustajansa tai vaihtoehtona olisivat yleiset vaalit. Ongelmana on, että edustajamäärät nousisivat asioiden järkevän hoidon kannalta liian suuriksi. Edustajien määrää pitää rajata, mutta se heikentää pienten kuntien asemaa.

Kolmas ja minun mielestäni paras vaihtoehto on, että sosiaali- ja terveydenhuollosta merkittävä osa siirretään valtion vastuulle. Rahoitus turvattaisiin valtion budjetista tai jo sovitulla viidellä terveydenhoitoalueella olisi verotusoikeus. Tuloksena olisi keskitetty järjestelmä, joka hyvin johdettuna voisi olla tehokas. Organisaatio ja rahoitus siinä uudistuisivat. Maliin hyvyys tai huonous selviäisi ajan kanssa. Sekään ratkaisu ei niin lopullinen olisi, ettei sitä voisi ongelmaosiltaan muuttaa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän olliripatti kuva
Olli Ripatti

Stubb haluaa edes yhden suuren asian joka olisi päätetty Hänen ollessa pääministerinä. Hän ei halua jäädä historiaan pääministerinä, joka epäonnistui kaikissa niissä asioissa jotka Hän peri edeltäjältään.
Ai niin, unohdin eläkeläisten kalastusmaksuhelpotuksen...

Politiikkaa tehdään nykyisin vain omista lähtökohdista. Hän ajattelee tässäkin pelkästään itseään ja sitä, miten Soten mahdollinen onnistuminen tai epäonnistuminen vaikuttaa Hänen julkisuuskuvaansa.

Sen vuoksi.

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Siltä se vaikuttaa. Kummallista tässä on erityisesti se, että Stubbin onnistumisen pakko vaarantaa koko suuren hankkeen. Päätöksiä voi tehdä vaikka viikossa, kun laadulla ei ole mitään väliä.

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Stubbin hallituksen suurimmaksi ansioksi taitaa jäädä Kataisen hallituksen huonojen päätösten purkaminen.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Ainoa tapa varmistaa terveydenhuollon asianmukainen toteutuminen koko maassa on se, että sairaaloista ja terveysekeskuksista tehdään valtion laitoksia,joiden toimintaa johdetaan keskitetysti.

Markku Laaksonen

Eli oltaisiin lähellä Ruotsin mallia,joka vaikuttaa toimivan, vaikka kritiikkiäin on.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Motivaatio tuossa kiireessä lienee pitkälti näkemyksesi mukainen. Se ei kuitenkaan kerro mitään kokoomuksen linjasta tai yleisestä kyvystä hoitaa valtion asioita.

Stubbin pitäisi kokoomuksen puheenjohtajana omaksua kokonaisvaltaisempi ote asioiden hoitoon ja luottaa siihen, että kansan valtaosa sellaista arvostaa.

Itse asiassa tavantallaajalle on aika yhdentekevää päätetäänkö joku SOTE-uudistus ennen huhtikuuta vai huhtikuun jälkeen.

Turvallisuuspoliittisissa kysymyksissä Stubbilla on myötäsyntyisesti tällainen peräänkuuluttamani tervehenkinen kokonaisvaltainen näkemys, jossa ei olla turhan herkkähipiäisiä "kansan" tuomiolle.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Eniten Kokoomuksen linjasta kertonee se, että Stubb valittiin puheenjohtajaksi lähinnä hänen esiintymiskykynsä ja ulkoisen vireytensä vuoksi. Kuvittelivat siten saavansa puolueelle lisää kannatusta. Se on juoksemista värikkään käärepaperin perässä. Sisältö on toissijainen. Juuri tähän törmäsi Kokoomuksen kannatus. Kansan enemmistö ainakin vielä vaatii politiikalta aitoa sisältöä. Ulkoinen näyttävyys ei onneksi vedä.

Toimituksen poiminnat